Tietoja

English summary: Janne Käpylehto is an award-winning author, inventor and serial entrepreneur. Käpylehto has been a production manager in ICT sector, energy lobbyist and a VP in a company developing mathematical algorithms where NASA was his customer. You can find email address for contact below quite easily.

Ystävien ja tuttujen kannustamana päätin alkaa kirjoittaa syyskuussa 2013 blogia energia-aiheisista viritelmistä joita olen jo vuosia rakentanut. Puu- ja metallitöiden sekä elektroniikan kanssa on aina ollut mukava puuhata.

Energiahärveleitä on mm. Helsingin kaupungin Ympäristökeskuksella, Nuorisoasiankeskuksella, Ilmastoinfolla sekä useilla ympäristöjärjestöillä. Laitteita on ollut esillä mm. Kiasmassa, Wanhalla ylioppilastalolla(Megapolis), Energiatehtaassa, Wärkfestillä, Parkkipäivässä ja World Design Capital  -paviljongilla.

Olen tietokirjailija ja energia-alan asiantuntija. Teen asiantuntijatehtäviä mm. Parkkisähkö OY:lle, Helsingin kaupungille ja Solarvoima OY:lle. Luennoin energiasta ja erityisesti aurinkosähköstä viikottain. Aikaisemmin työskentelin matemaatisten ongelmien ja ohjelmistojen parissa(josta Kauppalehden artikkeli), olen ollut myös energialobbarina, energiatehokkuusasiantuntijana kiinteistöpuolella, aurinko- ja tuulivoiman kehitystehtävissä sekä useissa eri tehtävissä ICT-sektorilla. Teen myös energiateoksia Stefan Lindforsin kanssa.

Melkein mikä vain energiahärveli voi onnistua. Haluatko vaikka järjestää elokuvajuhlat itse poljetulla sähköllä? Tarvitsetko jumppamaton joka tekee sähköä kun siinä pompitaan? Haluatko PA-laitteet toimimaan aurinkosähköllä puistossa? Onnistuu, kysele!

Kirjailijasivu Facebookissa
Kysymykset, kommentit, tilaustyöt ja yhteistyöideat vaikkapa sähköpostilla:

piene

14 thoughts on “Tietoja

  1. Hei, olisiko saatavissa maaliskuun Earth Hour -keikasta julkailukelpoista kuvaa, jossa näkyisi polkijoita? Ja kuvaa aurinkopaneeleiden asennuksesta kerrostaloon? Kuvia oliis tarkoitus käyttää Pääkaupunkiseudun ilmastotekoja -katsauksessa.

    1. Terve! Valmistaja on Leeson ja kyljessä lukee 1,8kW/120VDC/3600RPM. Ostin niitä suuren erän kerralla, kun sopivien generaattoreiden löytäminen on hankalaa. ‘Suunnilleen kaikki’ sähkömoottorit on oikosulkumoottoreita, ja ne ei generaattoriksi käy. Laita mailia, jos tarvitset generaattoria.

  2. Hei! Laitatin eläkkeelle jäädessäni v.2005 roskalavalta löytämääni kuntopyörään hihnavedolla pyörivän henkilöauton laturin lataamaan 12 voltin akkua. Koska polkeminen tuntui raskaalta enkä löytänyt siihen mitään säätöjä, on oma sähköntuotanto hiipunut, Idea kuitenkin kytee ja olen miettinyt kuntopyörän vauhtipyörän rinnalle tai sitä korvaamaan tuulivoimaihmisten käyttämää suoravetomoottoria. Olisi kompaktimpi rakenne. Tekniikan suhteen tumpelona en osaa arvioida, toimisiko ratkaisu käytännössä. Mitä arvelet?

    1. Terve! Toimisi toki, kunhan kierroslukualue on sopiva. Auton alternaattorin haaste on juuri kierroslukualue(ja toisaalta magnetointivirta tietyissä olosuhteissa).

  3. Moi Onko todella niin, että tasavirtageneraattori on parempi vaihtoehto polkupyörällä tapahtuvaan auton akun lataukseen kuin auton vaihtovirtageneraattori? Miksi? Olisiko mahdollista saada kytkentäkaaviot (ja komponettitiedot), jos rakentelisin itselle em systeemin? Ja mistä tasavirtageneraattoreita saa em tarpeeseen järkevällä hinnalla? Vastauksista kiittäen

    1. Kyllä. Auton alternaattori(‘laturi’) vaatii korkeamman kierrosluvun toimiakseen. Toinen haaste monissa sovelluksissa on, että se vaatii magnetointijännitteen. Laitan maililla lisätietoja sinulle, kun ehdin.

  4. Testaileppa nykyajan ledit ,
    g4 – e27
    Sitten watti ja lumen testiä,
    paljonko saa 1-3w lumeneita parhaimmillaan ?

    1. Kyllä. Sopivien jännitteiden löytäminen on haaste, koska yleensä paneelien Vnom ja Voc ei sovi yhteen invertterien sisäänmenojännitteiden kanssa. DC/DC väliin tai jännitteen pudotusta helpottaa sovitusta. Lisäksi lisäkonkka(invertterin sisäisen lisäksi) parantaa toimivuutta.

  5. Hei! Olin ostamassa kirjaasi “Mökille sähköt auringost aja tuulesta” ja se näkyi olevan roimassa alennuksessa. Onko kirjasta mahdollisesti työn alla uusi ja jollain tapaa päivitetty painos vai kannattaako tarttua tuohon tarjoukseen? Ilolla maksan kyllä täyden hinnan uudemmasta painoksesta jos tiedossa on jotain sisällöllistä päivitystä.

    1. Moi!
      Uusi painos on jossain vaiheessa tulossa, mutta muutoksia ei tule, muutama kirotusvirhe korjattiin jo, menossa 2. painos.
      Hieman vastaava kirja eri painotuksella(mm. ylläpito ja vianhakua lisää!) tulossa englanninkielisenä, KEHY-ympäristöön. J

Leave a comment